wow~

4:56 PM
ehem.. ehem... salam~
hari ini saya mahu bercerita pasal layang-layang. why?

ini kerana, beberapa hari sebelum ini, saya dalam perjalanan menuju ke sweekang apabila saya terserempak dengan anak2 buah saya melintas jalan raya ke kiri dan ke kanan. saya tangkap seorang terus saya soal siasat. tettt...... kantoi main layang2@wau@wo bak kata org kita... kan ? kan ? kan?

Mari kita mengimbau sedikit kisah layang2@wau@wo tok tek..

Fakta 1:

Permainan layang-layang atau wau mempunyai hubungan dengan kepercayaan kepada semangat padi. Permainan wau dipercayai telah dilakukan sebagai satu cara untuk memohon maaf kepada semangat padi yang telag menjelma menjadi seorang anak gadis.

Permainan wau diadakan sebagai hiburan untuk pelbagai peringkat umur. Permainan wau juga diadakan untuk pertandingan. Pertandingan yang melihat bentuk kecantikannya diukur dari segi keindahannya kepada bentuk, corak ciptaan, warna, keaslian ciptaan dan ukranya.

Fakta 2 :

Teraju tiga sememangnya sinonim dengan wau, juga dikenali sebagai layang-layang di negeri-negeri sebelah pantai barat semenanjung. Sebagai permainan masa lapang bagi kalangan rakyat biasa dan golongan istana. Sejak zaman-berzaman sekitar kurun kelima belas, wau telah dimainkan oleh orang Melayu. Mereka telah mempercayai ada kaitan di antara semangat angin dan langit.

memandangkan ada 2 fakta yang berbeza dari sumber yang sama iaitu encik Google. apa pendapat semua?

saya dengan ini membuat pengakuan, ada buta sejarah sikit. Belaja sikit2. Kecik marek sik mok belaja.

Apa yang penting.. Saya mahu share ini gambar sebenarnya :D






anak buah aku...
kena hukum merungkai benang.. hehehe.. tedah






erm.. oklah. takat ya jak lok k... banyak gik gambar. tapi semua ya dalam my picture's blog la...

p/s msg dong dang deng dang lok ehs

No comments:

Powered by Blogger.