Bersumpah setia tapi .. ?

5:11 PM

Dalam dunia percintaan, terlalu lumrah kira dengar pasangan kekasih (kononnya) bersumpah setia dalam percintaan. Al maklumlah hati tengah suka, berbunga-bunga di tengah padang disinari bulan di kelilingi taman. Ada yang sampai sumpah setia angkat Al-Quran semata-mata nak tunjukkan dirinya pegang janji dan tak berdusta. Perlu ke? Lebih-lebih lagi adam, tak kurang juga yang hawa.

Tak payahlah ok.. Ada lak yang tak dapat tunaikan janji nanti,akibatnya sumpah makan diri sendiri ler jawabnya.
Ramai kawan ku mengadu dengan aku yang mereka ditipu oleh kekasih hati. Berdusta. Dah puas bercinta. Terus buang. Lebih2 lagi yang habis madu sepah dibuang. Sendiri mahu ingat. Sendiri cari akibat. Sendiri mahu tanggung. Kekasihnya pasang lain ramai tipu sana sini.

Akibatnya jiwa tertekan, teraniaya dan geram sangat, lalu berdoa kepada Tuhan mintak turun balasan. Baru ingat nak berdoa. Jiwa tak tenteram hidup tak bahagia. Selagi bala belum tiba boleh rilek dulu.. Dah tiba masanya bala datang on the spot barulah nak menyesal. Masa tu, entah sempurna ke tidak kita nia, entah cacat, sakit terok ataipun nazak. Ataupun diri kita dianiayai oleh orang lain.

Pernah dengar ?
Orang yang teraniaya itu akan mendoakan ke atas si zalim (yang menganiaya) sehingga Allah S.W.T membalasnya.

Oleh itu, jadilah kita manusia yang jujur, bersihkan hati. Ikhlas dan jangan suka tipu orang, mungkir janji dan bla bla bla bla bla....

P/s jiwa akan menjadi lebih indah jika kita terus melalui kehidupan ini dengan jujur dan sentiasa memaafkan kesilapan orang dengan kita.

Salam :)
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

4 comments:

  1. mati la kita nak bersumpah2 indah.. jong jadi batu belah batu bertangkup.. telan lah aku.. aku kempunan.. makan ikan temakol.. errr.....

    ReplyDelete

  2. jangan ktk.. ada koh jenis orang macam ya... erm.. nak nguji dikpun lah ya kali. sik tauk kelak termakan dirik

    ReplyDelete
  3. susah nk temu org yg benar2 jujur ngn dirik kita owhh :(

    ReplyDelete
  4. Sebab sik semua yg dpt jujur dgn dikpun dlk. Sebab ya sidak susah nak jujur dgn org :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.