Solo Trip Ke Bandung, Indonesia 2019

Hello guys,

ok first of all. This is all a random act. Well, not that random. But if you guys know me, you guys will know how random all the things that I do hence the name of the blog. lol

I never been outside of Malaysia.

eh ... Hold that thought.

I've been to Brunei. So that kinda count as outside Malaysia right?

Tapi, tapi sebab dah terbiasa dulu time kerja kat Miri. Duration from Miri to Brunei is not that far and can just go by driven a car. So... ok scratch that.

What’s this post all about is my journey to our neighbor country, Indonesia.

Why is it exciting for me?
1. My first time
2. Taken 2 flight (During that time is from Bintulu - KLIA2 - Bandung) <-- ini yang sebenarnya memenatkan
3. Solo Travel
4. Discreet Travelling

Lol... its not discreet anymore now since I've posted about it but during that time. It is. Nobody know where am I. Where am I going etc etc
It's just my way of I need time for myself. A time for refreshing.
I've been stressing about so many thing that I feel suffocated all the times, stressed, I don't know if I have depression but if its not come to that, I don't really wanna know how depression really feel. Cause I feel so awful already.

OK STOP

So hey, first thing first.
My flight from Bintulu was early morning on 23rd August 2019 (If I'm not mistaken). A really really early morning flight to Kuala Lumpur.
Teruja is more like it. Takut pun ada jugak sebab first time kan. Solo lagi tu dan saya tak ikut mana2 agen pelancongan. Even kat sana. Nope. All the itinerary and whatever I do is spontaneous and whatever I feel like I want to do.

OK, continue.
I stuck at KLIA2 for more than 8 hours actually, not including the delayed time of the flight. I was supposed to arrived in Bandung earlier. Maybe around 7pm local time. but in the end I arrived in Bandung almost 10pm local time.
I was a bit scared also because the apartment that I'm going to stay keep on emailing me asking if I gonna make it or not or if I gonna cancel the booking. I guess they are having a full house during that time since they keep on asking and calling.
Since I'm still in Malaysia during that time. It was kinda hard to contact through phone-calls.

So, killing time for more than 8 hours in the airport?
Games. Drawing and observing people. (Obviously.. what else?)

I did some research about taxi and grab that available at the airport and sometimes heard about how expensive there were and tried to find ways to counter that.

Tapi memang try jugak lah first2 sampai tu, terus banyak abang2 teksi dan grab tanya2 nak ke hotel ke. Ke mana ke, I don't remember the exact price. Tapi masih ingat lagi compare dengan price I dapat dari ambik grab kat luar, slightly cheaper. Itupun kalau korang rajin jalan lagi. Kalau tak nak, tak payah lah. Ambik je terus grab or teksi dari airport. No harm no foul.
I time tu pun sebab terlebih rajin jalan dan terlebih semangat. So, jalan jauh sikit dari airport, sambil2 tengok orang2 sekeliling dan kawasan2 sekitar, tak sedar dah jauh mana dah jalan, tau2 sampai kat area Alfa Mart diorang. Alfa Mart kat sini ni macam 7Eleven kat Malaysia lah.
Tapi mcm brg kat sana best jer aku tgk, siap ada tempat lepak lagi. So, kat situlah aku panggil grab utk ke hotel. Lupa pulak time tu aku dahlah lewat landing kan, and apartment pun tahan booking aku sampai jam 10pm jer. time tu dah 9 lebih. Dengan keadaan yang jammed teruk, macet kata diorang. Ngam2 sampai apart almost jam 10.

Oh ya lupa, kat airport aku dah beli number kat sana diorang jual. Adalah agen tak tau dari mana 2 3 4 orang berkeliaran ke sana sini tgk kalau foreigner macam kita ni datang. Terus jual pulsa.
Sebabkan aku sampai pun dah lewat kan, kawan aku cakap nak beli kat kedai luar mungkin lagi murah. Tapi sbb aku taknak malam tu aku takda internet segala, and nak contact apa2 segala nak naik grab kan. Jadi aku beli jer lah kat airport tu. Time tu harga diorang jual around Rp100,000. so almost RM30 sebenarnya. disertakan dengan 5gb data.
Tapi kan, daripada aku survey2 selepas tu. Harga data kat sana jauh lebih murah doh daripadah harga kat Malaysia. Macam aku beli yg lebih 50gb time lepas lepas tu pun untuk tambahan lah kan. kurang daripada RM50. Belum termasuk ada free call untuk certain time dia lagi, dgn free HOOX, free tengok apa ntah. mcm2 lah.. 


nantilah aku cita lagi part tu.
yang part lain nya plak.

Sampai je aku kat apartment tu, fuh. Sebab dah lewat kan, so aku lari terus ke reception dia and check in. Nasib baiklah sempat. Nak di panjang kan cita lagi. Nanti aku cita lah eh.
Tapi diorang memang peramah. So far aku punya pengalaman lah kan. Kenal pun ramai dah dekat situ time tu. Sampai ada yang offer untuk ke tempat-tempat wisata tu pun ada.
And I did take one of their offer. Kenalan yang baru dari sana. So kitorang pergi ke beberapa tempat kat sana on my second day. Yelah, first day sampai dah jam 10pm kan. Nak pegi mana lagi? Hehe...
Tempat-tempat dipergi time tu macam, Alun-alun Kota Bandung (yang ni biasalah kan, sebab ni kat area town), ramai sangat orang kat sana. Atau adakah aku yang dah lama sangat tak keluar tengok dunia? Terkejut tgk org ramai? Haha but no seriously. Penduduk sana kan memang ramai. Then, ke Gedung Satay jugak. Sebab time aku pergi tu time weekend. Memang orang kat sana beriadah lah. Seronok jugak sebenarnya tengok orang-orang kat sana bawa family, anak-anak, kengkawan ke, beriadah beramai-ramai. Part yang paling best sebenarnya, gerabak makanan diorang banyak jer sepanjang jalan tu. Makanan pun murah, sedap pulak tu. Tak lapar la kalau korang ke sana. Jalan-jalan je jumpa makanan. Aku yang dah lama berhenti minum coffee pun mula balik time aku kat sana. Tergoda dowh. 3000idr jer untuk segelas kopi. Bergelas-gelas aku minum. Sedap pulak tu.
Keadaan di sana pun dingin yer guys. Memang sejuk lah. Aku guna sweater tengahari retak pun masih sepoi-sepoi angin dingin. Berpeluh pun tak. Apatah lagi angin malam dia. Time aku jalan kat Taman Gasibu malam-malam tu. Masih guna mcm jaket biasa aku guna kat Malaysia, tak dpt doh. Dingin sangat aku. Time first landing tu pun, time ko keluar dari kapal terbang tu, sebab aku sampai malam kan. Angin dia fuh.. sampai ke tulang.

To cut things short, I’ll post one of my short video kat sana. Ada sedikit gambaran tentang tempat-tempat dipergi, apartment tempat aku tinggal. Time tu pun dah rasa macam orang local sikit. Jalan kaki jer ke mana-mana, kalau tempat dekatlah kan. Kalau jauh sikit guna grab. First aku guna grab car. Tapi memandangkan keadaan kata sana tu macet yang teramat. So the best option is to just use grab moto. Much much more easier and cheaper. Way cheaper. Boleh banyak kali perjalanan.

To repeat? YES. Obviously. Supposedly aku pergi lagi tahun ni which is 2020. But then you guys know what happen this year. Covid-19 menyerang. So semua aku tiket aku cancel lah kan. Takde chance lah. It’s ok. Kita jaga kita dulu ok.

Post sebenarnya dah lama ditaip tapi sebab sibuk jadi belum dipost. Time ni tetiba banyak masa lah pulak kan. Dengan covid dan dengan kerinduan nak travel. Terciptalah post ni. Untuk kenangan aku sendiri jugak takut aku terlupa kan.
Next time aku cita kawan-kawan aku kat sana pulak.

See you guys on the second part.

Enjoy the video





No comments:

Powered by Blogger.