Thursday, March 10, 2011

hey budak-budak

Budak-budak sekarang ni memang degil kan? Entah apa2 jer yg diorang ni fikirkan. Tak faham reti susah, tak faham reti org tolong. Tapi masih nak menyusahkan diri sendiri. Bukan aku nak mengata. Cuma ni untuk peringatan aku sendiri, supaya aku tak baik sangat dengan budak ni nanti. Ni sebab dah terlebih baik oleh mak dia, sedara mara, atok nenek. Itulah jaDi. Aku yang garang sikit dgn dia pun, dia masih respect tp pandai melawan. Tolonglah budak-budak, korang ingat korang dh pandai? Korang ingat korang dh cukup kuat? Korang ingat korang dh hebat? Korang ingat korang dh boleh jaga diri sendiri tanpa org tolong? Tolonglah..jangan sampai aku cakap kau tak reti nak bersyukur. Jangan sampai aku menyampah tengok muka kau.

Ya.. kau cakap cuma nak tlg kwn. Tolong? Tolong kwn sampai menyusahkan sendiri. Sekarang ni biar aku tanya... kawan kau ada tlg kau tak? Takde kan? Dengan siapa kau berpaling kalau bukan atok nenek kau? Dengan siapa pula atok nenek kau nak mintak tlg kalau bukan aku? Tolonglah budak-budak, jangan ingat aku senyum aku restu semua perbuatan kau tu. Mak engkau kat rumah susah hati bingung hati, cari siapa jugak kalau bukan aku? Mak bapak kawan kau pergi rumah. Terima kasih aku ucapkan sebab hantar balik beg kau. Tapi aku tak nak lawat kau dulu. Biarlah kau kena tahan di lokap. Kau bersalah atau tidak. Itu kemudian aku tentukan, kalau kau bersalah... rasakan tido dalam lokap. Kalau tak bersalah, biar kau rasa tido dalam lokap supaya kau tak nak buat lagi. Tolonglah budak-budak, mak kau menangis, nenek kau menangis, kau tahu tak dosanya membuat org tua menangis?

Kau pun turut menangis sebab polis tu garang. Rasakan. Kalau tak merasa kau tak reti nak insaf kan? Tengoklah nanti kau insaf ke tidak. Ujian pra ni pun kau tak pergi dah. Kau nak rosakkan masa depan? Sapa nak sara kau? Aku? Tolonglah... bukan aku tak nak, tapi kau dah melebih. Jadi pandai2 lah kau sendiri yer budak-budak.
Hadapi tuduhan rusuhan bersenjata. Kecik2 dah nak buat kes.

Cakaplah aku kejam. Ada aku kesah? Aku tak kesah Coz aku tak nak kau terlalu biasa. Biasa melarang, biasa rasa diri hebat, kuat dan on the top. Atok dah cakap menyampah tengok muka kau. Aku tak berani nak campur hal tu, itu antara engkau dan atok.

Bila dah keluar nanti, kau hadapi sendiri ok. Bukan aku tak nak tolong. Tapi kau terlalu manja.

Published with Blogger-droid v1.6.5

12 comments:

  1. Budak2 Zaman skg memang mcm tu... sekeh kang... baru dia org tauk. Hoho...

    ReplyDelete
  2. Kmk pun gya juak dolok olah eh.. Hahahah.. Lebih kurang..



    Entry Terbaru : Keluhan Rakyat Malaysia Terhadap Stesen Televisyen

    ReplyDelete
  3. budak2 skrg mnj sgt. :(

    byk yg lbh pntgkan kwn dr fmly

    http://aida4eva.blogspot.com/2011/03/di-kala-kilat-sabung-menyabung-lagi.html

    ReplyDelete
  4. besa la miak
    kepala batu dikit
    ssh juak maok cari cara nasihat cdak ya

    ReplyDelete
  5. sapa budak-budak ya,laling?
    meh..hantar ctuk, kak vee ajar nya..

    ReplyDelete
  6. nenek ngan maknya mesti sik tahan nandah.. tp sik boleh dipelan koh... nemiak kinek tok.. sampei bpk mek mdh ngan kamek eh.. beranak cucuk pompuan jak.. senang bpk.. pelik oo... sedangkan kita kacak bah (ok nok ujong x relevan)

    ReplyDelete
  7. nama pun nembiak... olah kedak nembiak juak eh..:)

    ReplyDelete
  8. hmmmm memang... budak2 zmn skrg fuhhh nakal giler.. aduhh penat menjagenyaa..

    ReplyDelete
  9. budak2...oh budak2...
    dgr ni ciktim nak cite..

    " u all tahu x, kalo u all dgr kata org dewasa soh buat baik, u all dpt pahala n masuk syurgaaa..nak masuk syurga? ha, jom cari pahala ! "

    hehe..

    btw, sy ragu2 bila tibe ayat ni..
    "jangan ingat aku senyum aku restu semua perbuatan kau tu. "
    hah~ apakah?

    ReplyDelete
  10. @mstikot
    Mun sidak dpt bagus kak d sekeh nang mala kmk sekeh sidak kak

    @dtieah
    adoh. Kmk pun berolah juam dlk. Gk ada ngenang org tua koh.

    @aida4eva
    Pengaruh kwn terlalu kuat ler tu dan sbb terlalu dimanjakan

    @jue
    Batu pun dpt dbentuk koh. Sidak tk mun sik dbentuk awal. Kalah hari

    @kak vee
    Mun dpt d anta ajar mcm ya jak pasya msk aja maklah bgs kak ow

    @astina
    Nang jak inek ngn mak nya mst sik tahan nandah. Tp atok nya bengkeng juak. D tandah jak. Sak nya cerik. Huhu. Aie.. statement last tek berkaitan dgn apa ow? Hahaha

    @efa
    Mun dh molah rusuhan bersenjata ya olahan tipikal nemiak ka? Bagus anta g negara berperang jak

    @najwa
    Tak d jaga penat tgk perangai, makin d jaga makin tulah jadi perangainya

    @ciktim
    Hehe bukan ayat apa cik tim. Kdg2 diorang bercerita bangga sangat lepas tu buat perangainya. Kdg2 senyum jer. Bila dh over tu, kena lah diorang. Tp ni mmg dh over the top sgt. Tak dapat nak kasi muka.kasi tapak tangan adalah

    ReplyDelete
  11. kmk suka miak sekolah kena tangkap polis... mcm jiran mek parents miak yg mecah umah nya merayu ngn jiran mek spy nolong anaknya... bagus jiran mek x consider... biar polis uruskan... gik sekolah dh pandei mecah umh urg... lom gik dah x skolah gik kelak... mun nk mdh kmk x berati perut, ada juak lah ikit... kmk x suka miak mcm ya... kmk heran kenak miak jd mcm ya... isk, byk faktor eh... mls nk mikir masalah dunia lok

    ReplyDelete
  12. @Ibu Iman
    mena kta ktk kak. kmk suka juak.. nang eeee.... malas nyawa kmk aie.. huhu... macam2 jak kes sidak geram ati mek.

    ReplyDelete